torstaina, joulukuuta 11, 2008

Nuoret ja tietotekniikan HYÖTYkäyttö

HS uutisoi eilen otsikolla Harva nuori hallitsee tietokoneen hyötykäytön.
Lyhyesti sanoen nuoret käyttävät kyllä tietokonetta, roikkuvat irc-galleriassa, Facebookissa ja YouTubessa tai sitten pelaavat, mutta mihinkään hyödylliseen ei tietotaito riitä. No, tämähän ei sinänsä ollut mitenkään yllättävää. Asiaan varmasti liittyy myös se, ettei atk ole pakollinen kouluaine kaikille. Voipi myös olla, että monasti opettaja kieltää tietokoneen käytön koulutöiden tekemisessä. Tietysti tässä on oma pointtinsa, käsin on hyvä osata kirjoittaa ja osata itse ratkoa laskutehtäviä ilman tietokoneen apua.
Medialukutaito on tietysti oma lukunsa, tosin sen taito tuntuu puuttuvan monelta aikuiseltakin. Kaikki mitä netissä lukee, ei ole totta. Täytyy osata hieman arvioida mihin nettisivuihin voi luottaa ja mitä epäillä. Valitettavasti käytöstapoja ei voi miltään kurssilta ostaa edes rahalla ja tämä koskee niin nuoria kuin aikuisiakin.

Miten tämä liittyy virtuaalihevosteluun? No kas kun moni täällä liikkuva on nimenomaan nuori. Virtuaalihevostelu ei ole harrastuksena suinkaan sieltä huonoimmasta päästä ainakaan tätä taustaa vasten. Tässä oppii yleensä jonkin verran nettisivujen tekemistä, html:ää, kuvankäsittelyä ja kirjoittamista sekä toivottavasti myös tiedonhakua, jotka ovat kyllä sinällään ihan hyviä taitoja. Tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ja semmoiset jäänevät vieraammiksi. Onhan täällä toki näitä php- ja ohjelmointiguruja ja jokunen on lähtenyt tietotekniikkaa opiskelemaankin, mutten puhu nyt heistä.

Haluan tällä herätellä teitä opettelemaan tietokoneella vähän mälsempiäkin juttuja. Tehkää välillä jotain muuta kuin virtuaalitallien päivitystä ja chatjuoruilua. Opetelkaa niitä mälsiä Wordejä ja Exceleitä, opetelkaa etsimään tietoja netistä, opetelkaa arvioimaan mihin kannattaa luottaa ja mihin ei. Erään kesätyöpaikkani esimies sanoi osuvasti ohjelmoinnista, että siinä on tärkeintä, mitä osaa kirjoittaa Googlen hakusanoiksi, ei niinkään se mitä itse osaa tehdä. Paljon erilaisia ja toimivia ratkaisuja on jo tehty, pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, kun sen voi helpommin löytää netistä. Älkää te jääkö internetin "Kyl mää mesettää osaan ja mullon galtsussa profiili"-pohjasakaksi!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tämä on kyllä huomattu, olen itse vasta pienen pieni ysiluokkalainen, mutta silti olen luokaltani ainoa kuka tekee koneella muutakin kuin surffaa netissä... Ja sitten he vielä kehtaavat kutsua minua "nolifeksi", kun eivät itse taida edes Googlen hakutuloksien hyväksikäyttämistä... "En mää tätä ainetta voi tehdä kun en mää löydä tietoa siitä yrityksstä!"

Onhan virtuaalihevostelua huonompiakin harrastuksia, tosiaan. Itse ainakin olen ihan ylpeä, kun sen voi kertoa harrastuksekseen. :)

Anonyymi kirjoitti...

Huomasin (ilokseni?) AMK:ssa, että olen tiedoiltani ja taidoiltani parttiarallaa luokan parhaimmistoa.
Luokan ikähaitari on välillä 18-30 vuotta, aika tasaisesti jätkiä ja likkoja.
Harvempi hallitsee edes photoshopin perusteita, puhumattakaan että osaisivat tehdä nettisivuja (luokassa on mm. datanomipohjaisia opiskelijoita!) tai edes tietäisivät ilman puolentoista tunnin luentoa, mitä on Javascript.

Oli oikeasti hauskaa huomata, että tunneilla käytin enemmän aikaa neuvoessani luokkatovereita, jotka eivät pysyneet äärettömän hitaasta palikkatahdista huolimatta mukana kun itse osaan tehdä tehtävät unissani.

Yhtälailla virtuaalihevosten kautta olen kasvattanut innostustani valokuvausta kohtaan ja sieltä olen oppinut useiden softien (pääasiallisesti Photarin) käyttöä.
Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että jaksoin joskus erehtyä virtuaalitallien pariin ja jatkaa harrastusta näin pitkään. Kaiken taidon lisäksi on tullut elinikäisiä kavereita :D