tiistaina, helmikuuta 18, 2014

Ionic 10v: miten olemme kehittyneet harrastajina kymmenen vuoden kuluessa

Ionic täytti kymmenen vuotta noin 18.1.2014 ja kymmenvuotisen taipaleen kunniaksi meiltä sai kysyä mitä vain. Kysymyksiä saa esittää edelleen.


Noka esitti meille vielä lisää kysymyksiä, tässä vastaus ensimmäiseen, joka kuuluu: millä tavalla te olette kehittyneet harrastajina tässä 10 vuoden aikana?

Virginia: Rehellinen ollakseni, minun täytyy tunnustaa, että minun kehitys on kulkenut kyllä takapakkia viimeiset kymmenen vuotta. En minä ole kehittynyt mitenkään! Paitsi ehkä aina vain laiskemmaksi ja leväperäisemmäksi... Edes tekniset taidot eivät ole kehittyneet, tämä harrastus on edelleen sitä perus-html:ää ja Notepadia (no vaihdoin minä Notepad++:aan muutama vuosi sitten) kuin aina ennenkin. Lisäksi olen nykyisin huomattavan vähän äänessä keskustelupalstoilla, mistä monet ehkä ovat yksinomaan kiitollisia. Eivät ne minun valittamisenaiheeni ole juuri muuttuneet, käytettävyyden ja kaikenlaisien muiden teknisten älyttömyyksien rinnalle on tulleet sikakisaus ja tekijänoikeusterrorismi.

No, yksi asia tässä vuosien mittaan on tullut kovasti tapetille: värit, periytyminen ja värien jalostus. Minä olen aina noudatellut jotakuinkin realistisia linjoja värien periytymisen kanssa, mutta kehitystä tähän ovat tuoneet uusien rotujen erikoisvärit, genotyypit joillain roduilla, Coat Color Calculator ja yleisesti väritietämyksen kasvaminen. Siinä sentään voin sanoa kehittyneeni parempaan suuntaan. Ja rotutietämyksessä myös.

Sirpa: Kymmenessä vuodessa olen kavunnut suunnilleen nollasta sille tasolle kuin olen nyt harrastajana. Tunnen virtuaalimaailman historiaa, myös ajalta ennen kuin itse aloitin, kiitos Virginian, tiedän virtuaalimaailman toimintatavat, olen löytänyt sen oman juttuni, tunnen muita harrastajia, osaan arvostella virtuaalihevosten rakennetta, hallitsen laukkamaailman kiemurat (ja ehkä jotain muistan vielä ravipuoleltakin), olen tutustunut moniin asioihin ja niin edelleen. Lista olisi loputon, että kyllä sitä kehittymistä on tapahtunut.

Toisaalta kyllä tämä meidän harrastus on mennyt tuohon Virginiankin mainitsemaan suuntaan. Minä tosin en käyttäisi sanoja "laiska ja leväperäinen" vaan "rento ja stressitön" sekä lisäisin siihen vielä adjektiivin "omannäköinen". Vaikka ei tämä meikäläisen harrastaminen koskaan ole ollut mitään hampaat irvessä suorittamista, viime vuosina olen kyllä keskittynyt ihan vain niihin asioihin, jotka tuottavat itselleni iloa ja olen oppinut joustamaan enemmän.

Mitä tuohon tekniseen puoleen tulee, niin meillä on kyllä paljon hienoja suunnitelmia olemassa, milloin mitäkin tekniikkaa kaavaillaan uudeksi Ioniciksi. Djangoa, HTML5:sta, Wikiä... Siinä on vain se, että hyvä suunnittelu ei auta sitä tekopuolta pätkääkään.

Ei kommentteja: