torstaina, syyskuuta 22, 2011

Aikuisuus virtuaalimaailmassa

Jotakuta tai joitakuita tuntuu ht.netissä närästävän nykyisin ihan kamalasti se, että minä aikuisena (32 vuotta, hui kamala!) ihmisenä, suoranaisena vanhuksena kerron siellä mielipiteeni suhteellisen suoraan. Vai mitä mieltä olette seuraavista lainauksista:

Lähettäjä: Sietäisitte
Päivämäärä: 22.9.11 11:05:57

Sietäisitte hävitä, jopa Virginia, on täällä aikuisena lyttäämässä muita ihmisiä, vaikka normaalisti olevinaan pidetään niin ihmeellisenä ihmisenä.

(lähde)

Lähettäjä: Kerstin
Päivämäärä: 19.9.11 12:00:42
...

Virginian mielipidettä ei kaivata missään se tiedetään tuollaisista vanhemmista ihmisistä, että mielellään tullaan nuorille viisastelemaan.

(lähde)

Enpä ole aiemmin tällaiseen ilmiöön törmännyt, vaikka olen aina ollut vähintään 5 vuotta normi-virtuaalihevostelijoita vanhempi enkä ole koskaan pyrkinyt peittelemään ikääni. Ja takana on sentään 10 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivista kirjoittelua virtuaalimaailmassa! Mitä tähän siis pitäisi sanoa? Olikohan näiden kirjoittaja(t) sitä mieltä, ettei aikuisella saa olla mielipiteitä tai että jos onkin, niin vain positiiviset mielipiteet saa esittää julkisesti? Tai että aikuisen ihmisen mielipide on jotenkin nolo nuorempien kansoittamassa foorumissa? Että minun pitäisi olla pullantuoksuinen täti, joka hymyilee pikkuisille lapsukaisille vähän sivusta, kun nämä touhuavat innoissaan omia juttujaan?

Ei pitäisi nähdä tuollaisia unia.
Ihan uutisena: ihminen minäkin olen, iästäni huolimatta. Minulla on mielipiteitä, usein varsin voimakkaitakin sellaisia. Mielipiteiden lisäksi minulla on myös tietoa eri asioista jonkin verran. Minusta on täysin sallittua jakaa sitä tietoa muillekin ihmisille siitä huolimatta, että kuulostan saarnaavalta viisastelijalta. Sorrun joskus ylilyönteihin kritiikissäni, vaikka yleensä pyrin olemaan asiallinen. Jos jotain pitää haukkua, haukun mieluummin asioita kuin ihmisiä. Toivottavasti ei tullut kellekään yllätyksenä, että aikuisena ei välttämättä ole ihan täydellinen ihminen.

Tämä siis ihan vain ilmoitusluonteisena asiana. Minun hiljentämiseen vaaditaan aika paljon enemmän kuin pari puskista huutelijaa. Lisäksi virtuaalihevostelussa ei minun tietääkseni ole yläikärajaa.

4 kommenttia:

Pölhö kirjoitti...

Naurahdin, koska luin itse samat kommentit ah-niin-armaassa ht.netissä ja tuli ekana mieleen että on joillakin pokkaa, sulla varmaan tuplasti enemmän kokemusta virtuaalihommista ku puolillakaan "lasten etuuksien ajajista". ;)

Happamia sanoi kettu, kateellisten panettelua.

Gin kirjoitti...

Noo, ei se paljon pokkaa vaadi puskista huudella nimettomänä.

AnneL kirjoitti...

Jei! Löytyi joku miutakin vanhempi =D

Joo, mutta välillä tulee noita kommentteja, joissa käy ilmi, että ei saisi olla mitään mietlä, koska on ikää liikaa.

Limettinen kirjoitti...

Minä (Lime-psykologi!) olen miettinyt tähänkin syyn. Kun lapset ja nuoret (kuten siis esim. minä ;)) ajattelevat aikuisia naisia, heille tulee ensimmäisenä mieleen oma äiti, joka on aina vain sanomassa "Olen sinusta niiin ylpeä" ja "Mukavaa, että olet löytänyt ystävän" ja "Olet tullut isääsi" ja "Kerää likaiset sukat lattialta", niin näiden lasten mielestä aikuisilla ei voi olla mielipidettä mistään. Ja kun tälläinen aikuinen tulee vastaan, niin sitten ollaan "Äiti, toi kiusaa pienempiä!". XD